Henry Ford er kanskje en av menneskehistoriens mest kjente skikkelser. Han er mest kjent som grunnleggeren av bilmerket Ford, og mennesker fra alle verdens hjørner har hørt om denne mannen. Et par påstander som ofte blir nevnt om Henry Ford er at han oppfant samlebånd benyttet i fabrikker. Dette er dog feil, og han var kun en sponsor for disse ideene som førte til samlebåndet. Videre er det en annen myte at mannen oppfant den første bilen.

Denne myten blir omspunnet om og om igjen, men har heller ingen grobunn i virkeligheten. Så med disse tingene ferskt i minnet, blir egentlig Henry Ford husket for alle mytene rundt ham, og ikke for det han egentlig gjorde? Svaret er selvfølgelig vanskelig å si nei til, fordi det er så mange som misforstår denne mannens rolle i historien. Den eneste løsningen for å få hans navn renvasket og over på det han faktisk holdt på med, var å vise hvem denne mannen egentlig er og hvordan han bygde opp et av vår tids største imperium.

Der Ford hverken oppfant samlebånd eller bilen, så kombinerte han de to for å skape Ford. Den gang Ford kom på markedet, så var bilene luksus. Det betød at kun de aller rikeste hadde noen gang drømt om å kjøpe en. Resten av forbrukerne, selv den rikeste middelklassen, ble stående og se på. Det var derimot her kombinasjonen av biler og samlebånd ble vital. Ford var på mange måter den første bilen som ble masseprodusert, og det var dermed mulig for selskapet å presse prisene ned. Så selv om Henry Ford hverken oppfant samlebånd eller biler, så var han den første til å benytte seg av disse to i samspill for å masseprodusere biler. På denne måten kunne vanlige folk få råd til bilen, og dette skulle bare balle seg på over årene. Det tok ikke lang tid før folk innså hvor nyttige disse var, og til den dag i dag sprer bilene seg over hele verden, og det skal godt gjøres å finne en person som ikke ennå har sett en bil i sitt liv.

Ford skulle derimot ikke stoppe med sin første bil, og de har siden oppstarten i 1903 produsert en rekke biler. I de senere årene har de flyttet fokus over på andre områder i tillegg til personbilene, og kanskje aller mest interessant er deres investeringer i motorsporten. Denne sporten har i mange år vært populær i USA, og der har naturligvis Ford vært sentrale, siden de tross alt er et amerikansk selskap. Men over de seneste årene har motorsporten spredt seg, da den har blitt mer tilgjengelig over streaming og ikke minst innen betting. Som et resultat har interessen spredt seg og forespørselen etter idretten økt. For Ford har dette vært en perfekt mulighet til å bidra med biler som kan kjøre styggfort. Det har betydd god eksponering for den amerikanske giganten, og sikkert noen siklende tilskuere. Til den dag i dag står Ford som en stor leverandør her til lands, så kanskje dette er en bil du bør vurdere neste gang?